La Dismenorrea és el nom que rep el dolor pelvià i/o lumbar durant la menstruació. Es pot iniciar des de 48h abans de la menstruació i pot persistir fins a 48-72 h i acostuma a ser incapacitant i requereix l’ús de antiinflamatoris o analgèsics.

La regla o menstruació suposa la descamació del endometri o paret de la matriu que ha proliferat, gràcies als estrògens, des de la última menstruació i suposa pel cos una ferida i com qualsevol ferida provoca una INFLAMACIÓ “FISIOLÓGICA”. I què vol dir fisiològica, doncs una inflamació normal que el cos es capaç de solucionar sense arribar al llindar de dolor, incapacitat, còlics o necessitat de medicació.

La dismenorrea pot ser secundària, quan està associada a una altra patologia, com pot ser la Endometriosi , i pot ser primària quan no hi ha una causa anatòmica o macroscòpica identificable.

Per explicar la dolor existeixen diverses teories entre les quals agafa força la TEORIA MIOMETRIAL segons la qual els causant del dolor son : en primer lloc i en un 90% dels casos, les prostaglandines, seguides dels leucotriens i la arginina-vasopressina.

Les prostaglandines (PG) E1, E2 i E3 son substàncies que es sintetitzen a partir de aC. Grassos essencials  Omega 3 i omega 6, que s’obtenen a partir de la dieta (peix blau) i regulen la inflamació, essent la PG-E2 més pro-inflamatòria responsable de la isquèmia i contraccions uterines necessàries per la expulsió del endometri i les PG-E1 i E3 , mes antiinflamatòries i responsables de la resolució de la inflamació fisiològica provocada per les PG2.

Les presses i les excuses fan que la nostra ingesta d’omega 3 no estigui equilibrada ni sigui suficient. En aquests casos la síntesis o formació de PGE2  supera la de PGE1+PGE3 el que implica que el cos es incapaç de gestionar correctament la inflamació fisiològica deguda a la descamació del endometri.

Quines son les solucions a la dismenorrea?

L’ús de la pastilla anticonceptiva amb hormones  sintètiques és el tractament més habitual i evita la producció d’hormones pròpies i la ovulació, el que pot afectar a la funció futura de l’ovari.  La pastilla suprimirà  el dolor i els símptomes però ,segurament, no les causes.

Els medicaments antiinflamatoris com l’ibuprofè bloquejant la síntesi de les PG2 inflamatòries i, per tant, alleugerint el dolor però també limiten la síntesi de PG1 i PG3 responsables de la resolució del procés de forma natural.

Les causes més freqüents de la Dismenorrea en la TEORIA MIOMETRIAL són:

• Alimentació inadequada: excés de productes  refinats, falta de greixos de qualitat,…
  • Alteració de la microbiota.
  • Permeabilitat intestinal.
  • Factors psico-emocionals o socials.

Per regular el cicle menstrual es important tenir en compte elements com:

• La vit D del Sol i els Omega 3 del peix blau i marisc que ajudaran al teu organisme a resoldre la inflamació i no generar dolor.
  • El Resveratrol  de la mora, raïm, nabius, maduixes…per degradar i eliminar els estrògens utilitzats i prevenir el SPM.
  • La carxofa que protegeix el fetge i ajuda en la seva acció d’eliminació d’estrògens.
  • La microbiota intestinal que per un costat es responsable del sistema immune que controla i regula la inflamació , y per l’altre, les seves bactèries són les responsables de l’eliminació correcte dels estrògens.
  • Alguns productes naturals com el Vitex/Agnus Castus o Dong Quai poden ajudar a la regulació hormonal.
  • Olis essencials com el Clary Sage a base de Sàlvia pot ajudar a la regulació hormonal (més efectivitat ingerida però també pot utilitzar-se via tòpica o inhalatòria)